Päivitys 2020-2021

Posted on

Vähän ollut hiljaista täällä blogissa niinkuin usein käy. Tässä pieni päivitys mitä viimeisen reilun vuoden sisään on tapahtunut veneessä.

Maalattuja osia

Kattoluukku ja katto

Skumpanissahan on edellisen omistajan jäljiltä pleksikatto kattoluukulla ohjaamossa ja puukatto ”oleskelutilan” päällä. Molemmat kaipasivat kovasti jo maalia kun ovat aina säiden armoilla.

Ennen
Puolivälissä
Valmis

Etuluukku

Samoin etuluukku kaipasi vähän ehostusta.

Tässä veneen kansi on vielä pesemättä niin luukun valkoisuus korostuu

Takahytti

”Lastenhuoneen” seinät ja katto olivat jo jonkin aikaa odottaneet uutta maalipintaa.

Ennen
Jälkeen

Pohja

Tähän saakka olimme vain paikkamaalanneet pohjaa mutta nyt oli tarpeen käydä vähän tarkemmin läpi ja maalata kauttaaltaan. Hienoltahan se näyttää ennenkuin painuu veden alle näkymättömiin.

Vaihdetut osat

Etuikkuna, pleksiä

Etummainen ikkuna oli ollut sekä halki että halkeillut jo pitkään. Tilasin pleksiä, irrotin vanhan ikkunan, piirsin sen mukaan uuden ja sahasin varovasti kuviosahalla. Aikamoinen urakka taas saada kiilalista kiinni mutta meni se lopulta.

Vanha haljennut ikkuna
Joka meni kahteen osaan kun se irrotettiin
Uusi ja kirkas ruutu

Vesilinjan alapuolella

Viime kesänä akselista alkoi kuulua outoa kolina, sitä kovempaa mitä kovempaa ajettiin. Kyselyiden ja hakujen perusteella päätin että pitää vaihtaa perälaakeri ja akselitiiviste. Olin myös lukenut että monella Albin 25 omistajalla oli pakoputken äänenvaimennin yhtäkkiä sanonut itsensä irti joten päätin vaihtaa sen samalla, pakoletkuineen. Myös jäähdytysveden pohjaventtiili on ollut vaihtolistalla pitkään.

Ennen
Vanhat osat ulos

Äänenvaimennin/vesilukko ja pakoletku

Koitin tutkia ja kysellä mitä äänenvaimentimia muut ovat asentaneet ja mitkä sopisivat mitoiltaan. Lopulta valitsin mallin VETUS NLPH50. Olin mitannut että sen pitäisi mahtua juuri sopivasti ja sen kääntyvät kaulat auttavat asennusta eri asentoihin.

Ostin samalla kokonaan uuden pakoletkun jotta sain tehtyä ohjeiden mukaisen joutsenkaulan perän ja äänenvaimentimen väliin varotoimena.

Joutsenkaula tekeillä, se tulee toisen pistopunkan jalkopäähän, muualle ei mahdu.
VETUS NLPH50
VETUS NLPH50 paikoillaan. Sattumoisin osui myös täsmälleen vanhan äänenvaimentimen telineeseen.

Pohjaventtiili

En oikein luottanut 50 vuotta vanhaan kierreventtiiliin joten se sai poistua ja tilalle uusi kuulaventtiili.

Tuli hankittua vähän turhan lyhyt letkunippa niin ei mahdu sääntöjenmukaista toista letkunkiristintä, pitänee vaihtaa jossain vaiheessa.

Akselitiiviste

Vanha akselitiiviste oli jotakin tuntematonta mallia johon piti välillä lisätä rasvaa ja silti se vähän vuoti kokoajan ja kuten todettua, jostain alkoi kuulu kolinaa akselin pyöriessä niin vaihdoin tiivisteen uuteen.

Melko paljon rasvaa vannasputkessa
Albin 25:ssa on pitkä akseli
Uusi tiiviste on ns. ”Black Jack” mallia ja pitäisi olla täysin tiivis

Perälaakeri

Koska yllä mainittu kolinan lähde oli vähän epävarma, vaihdoin myös perälaakerin. Tilasin Albin motor sivustolta ”cutlass” version joka sopi kuin nenä päähän ja tuntui todella hyvältä.

Vanha perälaakeri
Kulunutko? En osaa sanoa
Uusi ja hieno!

Kauden 2020 ajot

  • 102 tuntia
  • 550 merimailia
  • 23 yötä veneessä

Dieselbakteereja tankissa!

Posted on

Minulla on pitkään ollut todo-listalla kunnon kurkkaus tankkiin bakteerikasvun takia. Sain viimein käsiini endoskoopin ja kauhukseni näin a.o. klöntin tankin pohjalla.

Yök!

Ei muuta auta kun saada tankki tyhjäksi ja putstattua. Revin sen siis irti ja vein kotiin. Muuten helppo homma mutta kun ei ollut tarpeeksi kanistereita mukana että olisi saanut tyhjättyä kokonaan niin meni säätämiseksi.

Irti!
50 vuotta likaa tankin alla

Kotona tyhjensin viimeiset litrat kanistereihin, viimeiseen valuikin jotain todella ikävän näköistä mustaa liejua. Sitten painepesurilla ja kuumalla vedellä monta huuhtelua kunnes ulos tuli vain puhdasta vettä.

Kuivauksen apuna Kärcher imurin puhallustoiminto joka sai puolisen tuntia puhaltaa ja kuivatella tankkia. Puhdasta on!

Tankki kotona
Kuivaushommia, puhallustoiminnolla

Nimitarra kiinnitetty

Posted on

Odottelimme uuden nimitarran kiinnitystä kunnes olisi aikaa tasoittaa ja maalata ohjauskoppi ulkopuolelta ja viimein oli sen aika, juuri ennen vesillelaskua tänä keväänä. Ehdimme vain maalata yhden kerroksen pohjamaalia kunnes sade ja kylmyys yllätti ja sitten olikin jo vesillelaskun aika joten loput kerrokset piti tehdä vesillä. Mutta ihan hyvä siitä tuli! Pohjamaalina Hempel Primer Undercoat white ja sen päällä sama kuin sisäpuolella eli Hempel Brilliant Gloss off white.

Reikien tasoittelua
Ensimmäinen kerros pohjamaalia
Loput kerrokset vesillä
Tarra kylkeen!

Venekesä 2019

Posted on

Otoksia upeasta venekesästä 2019.

Ensimmäinen ajelu: 1.6.2019
Viimeinen ajelu: 28.9.2019
Ajotunteja (päivitetty 7.10.): 80,5
Merimaileja ( päivitetty 7.10.) : 430

Patjat

Posted on

Venepatjojen kangas oli osittain hajonnut ja osa patjoista haisi vähän tunkkaiselta joten kun Ikealla oli vaahtomuovipatjat tarjouksessa (34,99€/kpl), ostimme niitä 5 ja leikkasimme uudet patjat tilalle. Tilasimme myös 15m kangasta Saksasta ja siitä ommeltiin uudet päälliset.

Leipäveitsellä oli helppo leikata vaahtomuovia
Vähän kosteusongelmia vanhassa patjassa, selittänee tuoksun…
Koepaloja eri kankaista, myös yksi pimennysverhokangas
Maalarinteipillä sai helposti saumavaran
Pikkuveli auttaa oman patjansa ompelussa
Valmiit ja raikkaat patjat!

Vessa

Posted on

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Alkuperäinen seinäkangas oli alkanut irrota koko seinän pituudelta ja oli muutenkin melko ällöttävä. Lämmitin oli asennettu keskelle lattiaa ja vei aika paljon tilaa jo valmiiksi pienestä vessasta. Päätimme putsata seinän ja siirtää lämmittimen ohjaamon puolelle.

Vanhan verhoilun irroitusta
Liimajämät putsattiin kuumailmapuhaltimen ja maaliraapputtimen avulla

Päätimme myös poistaa nuo kuvassa näkyvät kaksi läpivientiä. Käytämme ainoastaan Porta Potti vessaa, lähimmän imutyhjennysaseman ollessa yli tunnin matkan päässä kotisatamasta. Ja koska Porta Potti on aika iso, nostamme hieman vessan lattiaa samalla niin että siitä tulee isompi. Uuden lattian alle jäävän tilan voi hyödyntää varastona esim. WC-kemikaaleille, moottoriöljylle jne.

Vanhojen venttiilien irroitus oli melko haastavaa mutta väkivalta auttoi (rautasaha ja laikka)
Läpiviennin ulkopuolelle tehtiin laikalla viiltoja jotta sen sai lyötyä irti
Läpiviennit irti
Hiottu ympäriltä
Ensimmäiset lasikuitupalat ulkopuolella
Tässä epoksi saa kovettua lampun ja kuumailmapuhaltimen avustuksella
Kun lasikuitua oli laitettu n. 8 kerrosta molemminpuolin, ulkopinta pakkeloitiin mikrolasipalloilla
Lopuksi vielä kerros puhdasta epoksia ja sen päälle pohjamaali
Läpiviennit poissa, seinä ja lattia maalattu, uuden lattian tukirakenne paikoillaan ja vanerilevy peittämässä seinässä olevat reiät
Uusi lattia lakattu ja valmis. Koko lattian voi nostaa ylös jotta pääsee käsiksi alapuolelle

Pientä tavarahyllyä vailla valmista!

Ohjaamo

Posted on

Suurin ja näkyvin ongelma veneessä ostaessamme sen oli ohjaamon seinät ja katto joista maali oli lähtenyt pahasti irtoilemaan.

Paapuuri
Tyyrpuuri
Katon läpiviennistä on tullut hieman kosteutta sisään

Aloitin raaputtamalla kaiken irtomaalin pois. Sen jälkeen melko paljon hiontaa, paras työkalu oli ”Mouse” mallinen kärkihiomakone ja raekoko 40 paperi. Tarkoituksena ei missään vaiheessa ollut saada kaikkea vanhaa maalia pois, ainoastaan irtonainen maali ja vähän tasoittaa reunoja.

Aluksi meinasin tehdä ”quick&dirty” ratkaisun mutta lopulta päädyin irrottamaan kattoluukun, ikkunat ja kaikki edessä olevat sähköpiuhat ihan vaan sen takia että pääsee paremmin käsiksi. Ja koska ikkunat irroitettiin oli myös aika vaihtaa (alkuperäiset?) kumilistat koska ne vuotivat lähes kaikki.

Sitten oli aika pakkeloida. Paapurin puolella testailin hieman eri pakkelivaihtoehtoja ja päädyin lopulta West system epoksiin ja heidän 410 Microlight täyteaineeseen. Siitä saa sekoitettua pakkelin jota on todella helppo levittää ja hioa. Pakkeloin ja hioin kolme kertaa, ei tullut täydellistä mutta kelpaa toistaiseksi.

Sitten oli pohjamaalin aika, käytin Hempel Primer Undercoat maalia jota maalattiin kaksi kerrosta, näyttää jo paljon paremmalta!

Ensimmäisen pohjamaalikerroksen jälkeen

Seuraavana päivänä oli varsinaisen maalin vuoro, tähän valittiin Hempel Brilliant Gloss Topcoat off-white värisenä. Syynä valintaan oikeastaan se että veneen mukana tuli kaksi täyttä purkkia jotka oli hyvä käyttää pois. Yksi purkki (0,75l) riitti tasan kahteen kerrokseen, ajatuksena on maalata myös ohjaamon ulkopuoli kunhan säät lämpenee. Saa nähdä onko liian kiiltävä pinta…

Pikku apuri
Kahden kerroksen jälkeen maalaushommat tehty!

Ikkunoiden asennus takaisin oli odotetun hankalaa mutta saippuaveden, teelusikoiden ja taivutetun vaatehenkarin avulla kiilalistan asennus sujui lopulta suht kivuttomasti.

Henkari ja teelusikat olivat hyvät apuvälineet kiilalistan asennuksessa

Valmista tuli juuri veteenlaskua edeltävänä iltana!

*Päivitetty 16.8.2019* Lisätty vielä lopullinen kuva jossa katto ja sähköt paikallaan.

Takakajuutan seinä

Posted on

Takakajuutan seinä oli käsittelemätöntä vaneria ja halusimme siitä hieman raikkaamman joten maalasimme sen valkoiseksi. Maali olisi voinut olla peittävämpää tai olisi pitänyt maalata pari kerrosta lisää mutta tällä kertaa ei ollut oikein tilaa eikä aikaa.

Lopputulos on raikas! On muuten todella ahdas paikka saada tuo levy sisään ja ulos takakajuutan ovesta

Akkulaatikko

Posted on

Vanha akkulaatikko hajosi käteen kun sen nosti ylös joten oli pakko tehdä uusi jämälaudoista, valkoista maalia päälle. Laatikko on mitoitettu kahdelle isolle akulle. Pohjaan tuli vielä veneen rungon muotoiset kaarevat laudat jotta laatikko seisoo suorassa.

Asennettuna veneeseen, akut kumisiteillä kiinnitettynä

Uimataso

Posted on

Vanha uimataso oli melko mätä ja hajosi käytännössä käsiin kun se irroitettiin.

Vanha uimataso ja uuden puutavara (jota tuli aivan liikaa)

Päätimme rakentaa uuden uritetusta, ruskeasta terassilaudasta.

Oli yllättävän vaikeaa saada kaarevat kohdat osumaan, itse uimatason teline ei ole sekään täysin symmetrinen mutta lopulta pahvi/muovipalaa mallina käyttäen saatiin jonkinlainen kaari aikaiseksi. Kyllähän siitä näkee että on itsetehty mutta niinhän se onkin. Laudat on ruuvattu alapuolelta kiinni haponkestävillä (A4) ruuveilla.