Vähän ollut hiljaista täällä blogissa niinkuin usein käy. Tässä pieni päivitys mitä viimeisen reilun vuoden sisään on tapahtunut veneessä.
Maalattuja osia
Kattoluukku ja katto
Skumpanissahan on edellisen omistajan jäljiltä pleksikatto kattoluukulla ohjaamossa ja puukatto ”oleskelutilan” päällä. Molemmat kaipasivat kovasti jo maalia kun ovat aina säiden armoilla.
Etuluukku
Samoin etuluukku kaipasi vähän ehostusta.
Takahytti
”Lastenhuoneen” seinät ja katto olivat jo jonkin aikaa odottaneet uutta maalipintaa.
Pohja
Tähän saakka olimme vain paikkamaalanneet pohjaa mutta nyt oli tarpeen käydä vähän tarkemmin läpi ja maalata kauttaaltaan. Hienoltahan se näyttää ennenkuin painuu veden alle näkymättömiin.
Vaihdetut osat
Etuikkuna, pleksiä
Etummainen ikkuna oli ollut sekä halki että halkeillut jo pitkään. Tilasin pleksiä, irrotin vanhan ikkunan, piirsin sen mukaan uuden ja sahasin varovasti kuviosahalla. Aikamoinen urakka taas saada kiilalista kiinni mutta meni se lopulta.
Vesilinjan alapuolella
Viime kesänä akselista alkoi kuulua outoa kolina, sitä kovempaa mitä kovempaa ajettiin. Kyselyiden ja hakujen perusteella päätin että pitää vaihtaa perälaakeri ja akselitiiviste. Olin myös lukenut että monella Albin 25 omistajalla oli pakoputken äänenvaimennin yhtäkkiä sanonut itsensä irti joten päätin vaihtaa sen samalla, pakoletkuineen. Myös jäähdytysveden pohjaventtiili on ollut vaihtolistalla pitkään.
Äänenvaimennin/vesilukko ja pakoletku
Koitin tutkia ja kysellä mitä äänenvaimentimia muut ovat asentaneet ja mitkä sopisivat mitoiltaan. Lopulta valitsin mallin VETUS NLPH50. Olin mitannut että sen pitäisi mahtua juuri sopivasti ja sen kääntyvät kaulat auttavat asennusta eri asentoihin.
Ostin samalla kokonaan uuden pakoletkun jotta sain tehtyä ohjeiden mukaisen joutsenkaulan perän ja äänenvaimentimen väliin varotoimena.
Pohjaventtiili
En oikein luottanut 50 vuotta vanhaan kierreventtiiliin joten se sai poistua ja tilalle uusi kuulaventtiili.
Akselitiiviste
Vanha akselitiiviste oli jotakin tuntematonta mallia johon piti välillä lisätä rasvaa ja silti se vähän vuoti kokoajan ja kuten todettua, jostain alkoi kuulu kolinaa akselin pyöriessä niin vaihdoin tiivisteen uuteen.
Perälaakeri
Koska yllä mainittu kolinan lähde oli vähän epävarma, vaihdoin myös perälaakerin. Tilasin Albin motor sivustolta ”cutlass” version joka sopi kuin nenä päähän ja tuntui todella hyvältä.
Kauden 2020 ajot
- 102 tuntia
- 550 merimailia
- 23 yötä veneessä