Har varit lite bloggtorka här så som det ofta händer. Här en liten uppdatering på vad som hänt ungefär det senaste året.
Målade saker
Taklucka och tak
Skumpan har ju från förra ägaren inget kapell på taket utan ett hårt plexitak med taklucka vid förarplatsen och ett hårt tak av trä över ”sittbrunnen”. De var båda i stort behov av lite ny färg.
Framluckan
Också framluckan behövde lite uppfräshning.
Akterruffen
Barnens rum hade väntat redan länge på ett nytt lager målfärg.
BOTTEN
Hade hittils bara målat bottnet här och där men nu behövdes en ordentlig genomgång, ser nog fint ut innan det försvinner under ytan.
Delar som bytts
Plexirutan längs fram
Rutan längs fram har varit sprucken länge. Beställde plexi, drog ut den gamla rutan, ritade av och sågade försiktigt med sticksåg. Väldigt jobbigt som vanligt att få dit listen utan dom riktiga verktygen men det gick till slut.
Under vattennivån
Hade lite problem med konstiga ljud i axeln förra sommaren och konstaterade att kanske det skulle vara dags att byta stävlager och axeltätning. I samma veva läste jag om många fall där ljuddämparen efter alla dessa år gett upp och tänkte att den kunde bytas med samma. Också den gamla bottenventilen skulle bytas till en modernare kulventil.
Ljuddämpare/vattenlås samt avgasslang
Försökte studera flitigt vad som skulle passa och vad andra Albinister installerat. Valet föll till slut på en VETUS NLPH50. Hade mätt att den borde passa perfekt och läst att den är lätt att installera eftersom dess in- och uttag kan vridas runt för att passa.
För att göra lite av en svanhals mellan ljuddämparen och aktern behövde jag köpa ny avgasslang då den gamla var för kort och också väldigt stel.
Bottenventil
Litande inte så mycket på den 50 åriga snurrventilen så den fick försvinna och in med en ny kulventil.
Axeltätning
Den gamla axeltätningen var av okänd modell dit man skulle tillsätta fett med spruta, ingen aning hur mycket och hur ofta. Den läckte i varje fall lite hela tiden och som sagt började ett konstigt ljud komma förra sommaren som ökade ju hårdare varv/fart man hade.
Stävlager
Eftersom det var lite oklart var ovannämnda ljud komifrån, fick jag för mig att det också kunde vara stävlagret som behövde bytas. Sagt och gjort, beställde ett ny ”cutlass” version från Albin motor.
Åkt sommaren 2020
- 102 motortimmar
- 550 sjömil
- 23 nätter ombord