Det största och synligaste problemet med båten när vi fick den var väggarna och taken i doghouse där färgen hade börjat flagna väldigt mycket.
Började med att skrapa bort allt av den gamla färgen som lossnade. Efter det en hel massa slipande, här rekommenderar jag en slipmaskin av modellen ”Mouse” eller liknande, den kommer bra åt i alla rundade hörn. Grovt 40 korns papper tyckte jag funkade bra. Avsikten var inte att få allt precis slätt och jämnt utan ta bort den färg som lossnar och jämna ut kanterna lite inför spackling.
Först tänkte jag göra en ”quick&dirty” fix men till slut drog jag loss både taklucka, fönster och alla elsladdar som var i vägen, helt enkelt för att komma åt bättre. Och eftersom fönstren togs loss så beställdes även ny fönsterlist eftersom nästan alla fönster läckte.
Sen var det dags att spackla. På babordssidan provade jag lite olika varianter men beslöt sedan att satsa på West System epoxy blandat med 410 Microlight som blir ett väldigt behaglit spackel att sprida ut och det går lätt att slipa ner. Spacklade tre gånger med slipning emellan. Det blev absolut inte perfekt men tillräckligt bra.
Sedan var det dags för primer, använde Hempel Primer Undercoat och målade två lager, redan så mycket finare!
Nästa dag var det dags för den riktiga färgen, här blev det Hempel Brilliant Gloss Topcoat med färgen off-white. Orsaken till den färgen var helt enkelt att det råkade finnas färdigt två fulla burkar av det i båten så vi passade på att använda den. En burk (0,75l) räckte precis till två lager, tanken är att måla yttre sidan av doghouse när det blir lite varmare ute. Får se om det blir för mycket glans…
Att installera fönstren tillbaka med ny tätning var som väntat en hel del arbete men med hjälp av såpa, teskedar och en metallbygel som lite klämdes i ändan för att passa in i springan gick installeringen av spränglisten till slut ganska smärtfritt.
*Uppdatering 16.8.2019* En bild när tak och el är tillbaka på plats.
Fint!